Port ubezpieczeń

Dywersyfikacja portfela - podstawy


Czym jest dywersyfikacja portfela i dlaczego koniecznie musisz ją wdrożyć w swojej firmie?

DEFINICJA


Słownikowo, dywersyfikacja to różnicowanie asortymentu produkcji lub usług w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzeniu działalności gospodarczej. Poprzez dywersyfikację nie tylko zmniejsza się prawdopodobieństwo straty, ale zwiększa się również prawdopodobieństwo najwyższego zysku.

DYWERSYFIKACJA W PRAKTYCE


W jaki sposób przełożyć tę definicję na potrzeby segmentu ubezpieczeń?
Najprościej rzecz ujmując, struktura Twojego portfela nie może być jednolita pod kątem rodzaju sprzedawanych ubezpieczeń. Nie powinno się dopuścić szczególnie do tego, żeby ponad 90 procent twojego portfela stanowiły ubezpieczenia komunikacyjne. Jeżeli na chwilę obecną Twój portfel klientów kształtuje się właśnie w ten sposób – to niestety zdarza się bardzo często, nie jesteś samotną wyspą…

CZEMU DYWERSYFIKACJA JEST TAKA WAŻNA


Zapobiega nadmiernej ucieczce klientów w momencie zaistnienia nieprzewidywalnych w tej chwili sytuacji. Jeżeli skupiasz się tylko i wyłączenie na ubezpieczeniach komunikacyjnych, to wyobraź sobie, że one nagle drożeją o 50 procent. Co się stanie?
Klienci, którzy do Ciebie przyszli zaczną chodzić do innych agentów i porównywać ceny, żeby było taniej. Oczywiście, że u innych będzie taka sama cena jak u Ciebie ale czy klientowi będzie się chciało wracać do Ciebie czy zawrze ubezpieczenie tam, gdzie akurat jest?
Dodatkowo dzięki dywersyfikacji portfela ubezpieczasz klienta kompleksowo: auto, nieruchomość, życie.
Taki klient to skarb! On wróci do Ciebie po kolejne ubezpieczenie. Nawet jeżeli auto ubezpieczy gdzie indziej, to pozostają u Ciebie w portfelu ubezpieczenia nieruchomości i życiowe. Szansa, że w kolejnym roku znowu ubezpieczysz auto tego klienta jest kolosalna. Trzeba zwrócić także uwagę, że portfel zdywersyfikowany pod względem rodzaju sprzedawanych ubezpieczeń jest portfelem stabilnym i odpornym na zmieniające się trendy i ceny. Nawet fluktuacja klientów, która jest na rynku rzeczą standardową i trzeba mieć to na uwadze, nie jest w stanie zaburzyć Twojej płynności finansowej.

KOMUNIKACJA A MAJĄTEK


Ubezpieczenia komunikacyjne to temat przyjemny i łatwy – klienci przychodzą sami, OC to praktycznie podatek, który trzeba gdzieś zapłacić. I zwróć proszę uwagę na termin „gdzieś”. Jeżeli masz w tym roku dodatkowe zniżki, pakiety promocyjne i jako agent konkurujesz pod względem ceny ubezpieczenia OC, to pamiętaj, że sytuacja za rok może się zmienić. Pojawi się nowe Towarzystwo, obok otworzy się konkurencja, ktoś inny uzyska pakiet bonusowych zniżek dla klienta i tracisz portfel. Klient, który przychodzi do Ciebie ponieważ sprzedajesz ubezpieczenia najtaniej, nie jest klientem lojalnym. W przyszłym roku znowu pójdzie tam, gdzie jest taniej i jest to całkowicie normalne, nikt nie lubi przepłacać.
Dlatego właśnie w portfelu należy mieć zarówno ubezpieczenia komunikacyjne (o cenie zmieniającej się niczym dni w kalendarzu) oraz ubezpieczenia majątkowe, zdecydowanie stabilniejsze cenowo oraz co bardzo ważne - ubezpieczenia życiowe – najstabilniejsze pod tym względem.

PRZYSZŁOŚĆ A DYWERSYFIKACJA


Nie można się łudzić, że utrzymasz biznes na samej komunikacji, nie wiemy jaka będzie przyszłość. Już teraz spora część klientów odchodzi w ubezpieczenia typu direct. Ten trend się nie odwróci i zaklinanie rzeczywistości niestety nie pomoże… Jaka jest rada? Stwórz drugą nogę ubezpieczeń, wejdź w ubezpieczenia majątkowe i życiowe, zdywersyfikuj swój portfel. Chcesz dowiedzieć się jak zacząć to robić?